7. ДЕРЖАВНИЙ КОНТРОЛЬ У ГАЛУЗІ ОХОРОНИ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА

Згідно рекомендацій парламентських слухань щодо дотримання вимог екологічного законодавства в Україні, напрямів реалізації та удосконалення екологічної політики, схвалених Постановою Верховної Ради України від 07.12.2000 р. №2130-ІІІ та  з метою поліпшення екологічного стану та посилення держконтролю за дотриманням природоохоронного законодавства на території області, інспекторським складом управління в 2001 році перевірено  7114 об’єктів, в т.ч. 228 комплексно. Накладено штрафів на суму 58.673 тис. грн, стягнуто з врахуванням раніше оштрафованих осіб  43.568 тис. грн. Пред’явлено 146 позовів на суму 185.376 тис. грн,  стягнуто з врахуванням раніше виставлених 113 позови на суму 76.131 тис. грн., призупинялась виробнича діяльність 36 об’єктів.

В 2001 р.  до адміністративної відповідальності притягнуто на 357 чоловік більше ніж в 2000 р., накладено штрафів на 12661 грн.  більше і стягнуто на 11313 грн.  більше,  що говорить про посилення контролю за стягненням штрафів (по області цей показник становить  74%). 

Більше  в  2001  році  пред’явлено  позовів  за  збитки, заподіяні     внаслідок     порушення     природоохоронного законодавства, на 66913 грн. зросла сума пред’явлених на відшкодування збитків. В той же час стягнуто на 45 позовів більше ніж в 2000 р. Левову частку складають відшкодування і пред’явлення позовів з нанесення збитків рослинному світу (75 пред’явлених і 59 стягнених), по підземним водам (48 пред’явлено,   37   стягнуто),   поверхневим   водам   (16 пред’явлено,  11 стягнуто).

Нижче буде розглянуто окремо контроль забруднення природних ресурсів по середовищах.

В цілому ж інспекційна робота у 2001 р. здійснювалася відповідно до перспективного плану роботи і була націлена на здійснення ефективного комплексного контролю за екологічною обстановкою в області, недопущення погіршення якості довкілля та попередження надзвичайних ситуацій техногенного характеру.

          Дані про стан державного контролю за додержанням природоохоронного законодавства на території області у 2000-2001 рр. наведені в табл.7.1-7.2.

7.1. Забруднення водних ресурсів

З метою забезпечення постійного контролю за дотриманням вимог чинного законодавства щодо охорони та раціонального використання водних ресурсів  2001 р. перевірено  379 об’єктів, в т.ч. 4, що входять до “Переліку екологічно небезпечних об’єктів України”. Накладено  на посадових осіб та громадян 107 штрафів на суму 8220 грн., стягнуто з врахуванням раніше оштрафованих осіб  5134 грн. Пред’явлено 16 позовів на суму 18916  грн.,  стягнуто з врахуванням раніше виставлених, 11 позовів на суму 13458  грн., призупинялась виробнича діяльність 1 об’єкту.

Перевірено  317 об’єктів, в т.ч. 2, що входять до “Переліку екологічно небезпечних об’єктів України” в сфері використання підземних вод. Накладено  на посадових осіб та громадян 76 штрафів на суму 6350 грн., стягнуто з врахуванням раніше оштрафованих осіб  5962 грн. Пред’явлено 47 позовів на суму 54612  грн.,  стягнуто з врахуванням раніше виставлених, 37 позовів на суму 45468 грн., призупинялась виробнича діяльність 2 об’єктів.

Перевірками спеціально були охоплені екологічно небезпечні об’єкти загальнодержавного значення (ВП “Рівненська АЕС”, ВАТ “Рівнеазот”, Рівненське управління магістральних газопроводів, Рівненський полігон твердих побутових відходів), а також екологічно небезпечні об’єкти обласного значення та об’єкти, передбачені планом перевірок на 2001 р., а саме :

· ВАТ “Волинь”;

· Підприємства м’ясо-молочної промисловості Здолбунівського, Гощанського, Сарненського, Радивилівського районів;

· Підприємства та організації “Укрзалізниці”;

· Підприємства з випуску мінеральних вод;

· 16 підприємств житлово-комунального господарства області;

· Підприємство “Прикарпаттранснафтопродукт”;

· Цукрові заводи області ;

· Асфальтобетонні заводи області ;

· Підприємства з виробництва безалкогольних напоїв;

· ВАТ “Газотрон”.

При перевірці екологічно небезпечних об’єктів загальнодержавного значення  виявлено наступні основні порушення Водного кодексу України:

· ВП  “Рівненська АЕС”

-; не завершено будівництво очисних споруд зливових вод центральної частини м.Кузнецовськ;

- не  герметизована засувка при виході з секції № 6 шламонакопичувачів;

-; не проведена очистка та не задіяна секція №1 шламонакопичувача;

- через відсутність коштів не завершено будівництво третьої черги міських очисних споруд;

- не завершене будівництво  КОК “Біле озеро”;

- не завершений ремонт рибозахисної запони на водозаборі р.Стир.

· ВАТ “Рівнеазот

- не вирішене питання переносу літнього табору ВРХ з охоронної зони ІІ поясу артсвердловини № 9;

- повільними темпами виконуються заходи з ремонту градирень оборотних циклів;

- не проведена очистка відстійників нейтралізатора цеху ХПВ;

- не задіяна в роботу повторна система водопостачання промзливових вод при введенні в дію виробництв адипінової, сірчаної та фосфорної кислот.

За виявленими порушеннями видані  приписи з конкретними термінами їх виконання, дві відповідальні особи притягнуті до адмінвідповідальності, за нанесені збитки державі забрудненням р.Стир виставлена одна претензія на суму 3680,00 грн.

За збитки, нанесені державі забрудненням поверхневих водних об’єктів в 2001р., були виставлені претензії:

-Березнівському ВУЖКГ  “Комунальник ” – 2228,5 грн.;

-ДП  “Острогводоканал ” – 206,37 грн.;

-Виправній колонії № 76 – 294,21 грн.;

-ДП  “Радивилівводоканал” – 888,40 грн.;

-ДП  “Костопільводоканал” – 2257,60 грн.;

-Гощанській КВС ОВДКП “Рівнеоблводоканал” – 411,00 грн.;

-Зарічненському ВУКГ – 638,30 грн.;

-Рівненському ШЕУ – 3188,00 грн.;

-Дубенському КВС ОВДКП  “Рівнеоблводоканал” – 412,00 грн.

При проведенні перевірок за виявлені порушення протягом 2001 р. відповідальні особи  Березнівського ВУКГ, Зарічненського ВУКГ, ДП “Бережанка”, ДП “Радивилівводоканал”, Дубенської ВКС ОВДКП “Рівнеоблводоканал” оштрафовані за  ст. 59 КУпАП.

Особлива увага приділялась перевіркам вимог екологічної безпеки на підприємствах м’ясо-молочної промисловості Здолбунівського, Гощанського, Сарненського, Радивилівського, Володимирецького та Зарічненського районів. Зокрема перевірено:

- Приватне підприємство НВКТ “Тиса”;

- ТзОВ “Барвінок”;

- ТзОВ “Пустомитівський сирзавод”;

- ТзОВ фірма “Світ”;

- ВАТ “Дубнівський м’ясокомбінат”;

- ТзОВ “Західмолоко”;

- ВАТ “Володимирецький молокозавод”;

- ВАТ “Зарічненський молокозавод”;

- Березнівський коопзаготпром.

Не вирішене питання попередньої очистки стічних вод на ТзОВ фірма “Світ” в смт.Гоща та на ВАТ “Володимирецький молокозавод”. Допущений несанкціонований скид стічних вод без очистки в водний об’єкт ТзОВ “Пустомитівський сирзавод”. Не своєчасно вивозяться стічні води на ТзОВ “Барвінок”. Без дозволу на спецводокористування проводив забір води ВАТ “Дубнівський м’ясокомбінат”, Березнівський коопзаготпром. За результатами перевірок видані приписи на ліквідацію виявлених порушень, виставлено три претензії на загальну суму 4097,05 грн.

В жовтні–листопаді 2001 р. проведені перевірки дотримання вимог водоохоронного законодавства на ДП “Корецький цукровий завод” АТЗТ “Фаворит”, АТЗТ  “Фіко” (Бабинський цукровий завод),  ВАТ “Острозький цукровий завод”, ДП “Дубноцукорагро”. На всіх цукропереробних заводах:

- не розроблені плани протиаварійних заходів на водопровідних та каналізаційних мережах, не заведені журнали обліку аварій;

- не розроблені балансові схеми водопостачання та каналізації по заводах;

- не налагоджений інструментальний контроль забору технічної води, яка використовується для зворотних систем 1 та 2 категорій;

- не проведені роботи з буріння мережі спостережнивих свердловин навколо  полів фільтрації;

- не в повній мірі виконуються плани природоохоронних  заходів перед початком сезону цукроваріння ;

- не обладнані зони суворого санітарного режиму артсвердловин.

За забруднення землі та водних об’єктів нафтопродуктами виставлена претензія ВАТ “Острозький цукровий завод” на суму – 240,84 грн. Всім підприємствам видані приписи на усунення виявлених порушень.

          Ряд порушень водоохоронного законодавства виявлено при перевірці Здолбунівського ВАТ “Волинь”  концерну “Укрцемент”, а саме:

- відсутній інструментальний контроль   дренажних вод в гірничому цеху;

- не проведено буріння сітки спостережних свердловин в районі складу ПММ;

- не вирішене питання очистки зливових вод з території ВАТ “Волинь”;

- не розроблений проект ГДС для двох випусків зливових вод;

- неефективна робота водомірного обладнання;

- недостовірний облік технічної та підземної води.

          За виявлені порушення чинного законодавства відповідальна особа ВАТ “Волинь” притягнута до адміністративної відповідальності .

          В 2001 р. проведена комплексна перевірка об’єктів  “Укрзалізниці”. Зокрема перевірено:

- Клесівський гранкар’єр;

- Спільне Українсько–Білоруське підприємство “Томашгородський щебзавод №5”;

- Пункт технічного обслуговування вагонного депо Здолбунів ст.Сарни;

- Сарненська дистанція сигналізації та зв’язку;

- Рівненська дистанція водопостачання Львівської залізниці.

          Основними недоліками, виявленими під час перевірки є:

- недостовірний облік забраної та скинутої води;

- неефективна робота очисних споруд;

- відсутність обладнання зон санітарної охорони артсвердловин;

- не розроблені плани протиаварійних заходів на водопровідних та каналізаційних мережах, не заведені журнали обліку аварій;

          За результатами перевірок видані приписи з зазначенням конкретних термінів виконання. За неефективну роботу очисних споруд відповідальна особа Клесівського гранкар’єру притягнута до адмінвідповідальності.

          При перевірці підприємств  “Прикарпаттранснафтопродукт” перевірено лінійну виробничо–диспетчерську станцію (ЛВДС – 5С). Основними недоліками є:

- недостатньо відкачка забрудненої води з 6 металічних ємностей, до яких прокладений дренаж;

- не проводиться облік вилучених нафтопродуктів після очистки;

- не регулярно проводиться аналіз води  з усіх спостережних свердловин на вміст нафтопродуктів;

- ряд артсвердловин замулено.

          За результатами перевірок видані приписи з зазначенням конкретних термінів виконання.

          При перевірці ВАТ “Газотрон” встановлено, що проект ГДС забруднюючих речовин в р. Устя із зливовими водами відсутній. Оборотні системи водопостачання технічної води не функціонують. Журнал обліку аварій на водопровідних та каналізаційних мережах, а також заходи з ліквідації наслідків аварійних ситуацій відсутні. За виявлені недоліки посадова особа ВАТ “Газотрон”  притягнута до адмінвідповідальності.

          В  червні  2001 р. проведено комплексну перевірку ТОВ “Острозький завод мінеральних вод”. На даному підприємстві не розроблені плани протиаварійних заходів на водопровідних та каналізаційних мережах, не заведені журнали обліку аварій. Санітарний стан території, майданчик відвантаження готової продукції в незадовільному стані. За результатами перевірок видані приписи з зазначенням конкретних термінів виконання.

          В ІІІ кварталі було проведено перевірку дотримання водоохоронного законодавства на підприємствах з виробництва безалкогольних напоїв. Зокрема перевірено ЗАТ “Західпиво” (смт. Квасилів Рівненського району) та ВАТ “Рівненський завод безалкогольних виробів”.

          Основними недоліками, виявленими під час перевірки є:

- відсутність первинного обліку водоспоживання та водовідведення ;

- не розроблені плани протиаварійних заходів на водопровідних та каналізаційних мережах, не заведені журнали обліку аварій;

- не визначене місце вивозу стічних вод та не заключена угода на скид стічних вод.

7.2. Атмосферне повітря

На виконання закону України Про охорону атмосферного повітря” перевірено 563  стаціонарних обєктb та 3815 пересувних джерел. До адмінвідповідальності притягнуто 290 посадових осіб та громадян на суму 10019.00 грн., пред’явлено 4 позови на відшкодування збитків на суму 1105 грн., призупинялась виробнича діяльність 11 об’єктів, а саме:

- АЗС Рівненської митниці;

- ПП Березніцького м.Здолбунів;

- АЗС контейнерного типу Фірми “Вікинг” м. Рівне;

- АЗС ПП “Алегро” смт.Гоща;

- АЗС ПМП “Осана” м.Костопіль;

- АЗС ВАТ “Укрбудматеріали” м. Рівне;

- АЗС ДКТП “Євронафта-Д” м. Рівне;

- АЗС контейнерного типу ВАТ “Дубнонафтопродукти” м.Дубно;

- АЗС контейнерного типу ТзОВ “Леся” Дубнівського р-ну, с. Сатиїв;

- АЗС контейнерного типу ТзОВ “Анко” м.Дубно;

- АЗС контейнерного типу ЛТД “Ринок” м.Дубно.

З метою зменшення забруднення атмосферного повітря пересувними джерелами викидів проведено два етапи рейдової операції “Чисте повітря”, в ході якої контролювалось виконання постанови Кабінету Міністрів України від 1.10.1999 р. № 1825 “Про затвердження Програми поетапного припинення використання етильованого бензину в Україні”. Підчас проведення операції перевірено 4246 одиниць автотранспорту, 230 підприємств, накладено 206 штрафів на суму 3831,00 грн. на громадян і посадових осіб.

За збитки, заподіяні державі порушенням природоохоронного законодавства, виставлено чотири позови підприємствам:

Хлібокомбінату Рівненської РСС – 223,00 грн.;

ВАТ “Острозький хлібзавод” – 182 грн.;

ВАТ “Острозький цукровий завод” – 520 грн.;

ВАТ “Острозький хлібзавод” – 180 грн.;

Всього за виявлені порушення притягнуто до адмінвідповідальності 290 посадових осіб та громадян на загальну суму 10019 грн.

На всіх об’єктах провадилась перевірка виконання приписів попередніх перевірок та достовірність даних держстазвітності за формою “2-ТП-повітря”.

В ході проведеної перевірки одного з найбільших забруднювачів – Здолбунівського ВАТ “Волинь” з виробництва цементу встановлено, що установки очистки газу (ГОУ) обертових печей №3 та №7 працюють неефективно, фізично зношені і потребують заміни.

ВАТ “Рівнеазот” потрібно вирішувати питання реконструкції та заміни фізично зношеного природоохоронного обладнання (50% установок ГОУ експлуатуються понад 15 років).

Не на всіх перевірених об’єктах налагоджений інструментальний контроль токсичності відпрацьованих газів автотранспорту та стаціонарних джерел.

В області зареєстровано 710 підприємств, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

          Протягом 2001 року було розглянуто та затверджено 114 проектів нормативів ГДВ  та 22 додатків до проектів нормативів ГДВ  забруднюючих речовин  від стаціонарних джерел по підприємствам області, розглянуто 236 клопотань щодо видачі та продовження дозволів на  викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Дані відповідно до клопотань були занесені в базу  комп’ютерної програми “Норма” та видано 236 дозволів (з  них: нових - 82, продовжено без змін - 49, поновлено – 105).

По 20 підприємствах  області в проектах нормативів ГДВ були  розроблені  заходи щодо зменшення викидів в атмосферу до нормативного рівня . Заходи зареєстровані та знаходяться  на обліку в відділі.

Зареєстровано 22 паспорти на газоочисне обладнання по підприємствах області.

Видано 4 висновки щодо проведення налагоджувальних робіт на паливовикористовуючому обладнанні, розглянуто та зареєстровано 34 технічних звіти щодо результатів  теплотехнічних випробувань котлів, які працюють на мазуті та газу.

          На виконання  постанови Кабміну України №1291 від 21 серпня 2000 р. “Про затвердження Концепції  зменшення обсягів викидів важких металів в атмосферне повітря” в 2001 р. була проведена інвентаризація викидів важких металів від стаціонарних джерел області.

Для проведення щорічного звіту України щодо виконання конвенції про транскордонне забруднення  атмосферного повітря виконана робота з визначення викидів забруднюючих речовин  в цілому по області з деталізацією по квадратах сітки 50кмх50км загальноєвропейської програми «ЕМЕП».

Як позитивне в організації робіт з охорони атмосферного повітря слід відмітити:

- на ВАТ “Рівнеазот” впроваджується селективне очищення хвостових газів на агрегаті №4 цеху неконцентрованої азотної кислоти (НАК),

- на ТзОВ “Прометей” змонтовано механізм блокування електроживлення технологічного обладнання у випадку відключення системи очистки газів та закінчені монтажні роботи з нейтралізації викидів шляхом допалювання,

- в міру необхідності провадяться пусконалагоджувальні та еколого-технологічні випробування котлоагрегатів, які працюють на рідкому та газоподібному паливі,

- поліпшилося переведення автомобілів на газоподібне паливо, якщо в 2002 р. Рівненською та Дубенською АГНКС лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів відпущено 10,1 млн. м3 газу, то за 2001 р. біля 12.0 млн. м3 .

- під час перевірок АЗС випадків реалізації етильованого бензину з вмістом свинцю понад 15 г/л не зафіксовано.

7.3. Об ’єкти рослинного та тваринного світу

З метою посилення охорони лісів області в 2001 р. з охорони тваринного світу проведено 137 перевірок, рибних ресурсів - 179, природно-заповідного фонду – 128.

          Посилена увага  приділялась охороні лісів від порушників природоохоронного і лісового законодавства, з питань дотримання якого інспекторами державного управління 2001 р. проведено 406 перевірок проти 396 в 2000 р. При перевірці лісокористувачів, основна увага  приділялася лісам, що знаходяться в користуванні підприємств агропромислового комплексу. Перевірено господарства, в користуванні яких є ліси на території Березнівського, Володимирецького, Дубровицького, Сарненського, Радивилівського, Рівненського та Дубенського районів , а також Костопільський, Зарічненський, Висоцький  та Рафалівський держлісгоспи ДЛГО “Рівнеліс”.

            Перевірки дотримання вимог лісового законодавства сільськогосподарськими  підприємствами,   що   ведуть       лісове    гоподарство самостійно, засвідчують, що  даними господарствами  допускаються грубі порушення правил ведення лісового господарства .

      Так, впродовж 2001 р. виявлені грубі порушення правил ведення лісового господарства  в КСП “Мир” Березнівського району,  де виявлено самовільну рубку 227 дерев сосни загальним обємом деревини 84,5 м3, в результаті чого державі заподіяні збитки в розмірі 9793,00 грн.; в СВК “Мир” Дубровицького району, де виявлено самовільну рубку 288 дерев сосни загальним об’ємом деревини 116,7 м3  і 31 дерева  дуба загальним обємом 5,74 м3, в результаті чого державі заподіяні збитки в розмірі 20505,00 грн. Аналогічна картина спостерігається на території Володимирецького району. В ході проведених перевірок виявлені самовільні рубки в СВК ім.Шевченка, де без лісорубного квитка проведено вирубку 35 дерев сосни загальним об’ємом деревини – 9,62 м3 (розмір майнових стягнень складає 1480 гривень) та в СВК “Озерський” – 110 дерев сосни загальним об’ємом деревини 24,5 м3 (розмір майнових стягнень складає 3703 грн.). Грубі порушення правил ведення лісового господарства виявлені під час перевірки спеціалізованого сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу   “Тинненський” Сарненського району, яким в лісових насадженнях СГПП “Случ” без лісорубного квитка проведена вирубка 1009 дерев сосни загальним об’ємом деревини 239,16 м3  (розмір майнових стягнень складає 18646,00 грн.).

         Результати проведених перевірок стану ведення лісового господарства сільськогосподарськими підприємствами показують, що в цих господарствах домінують явища, коли з метою задоволення сьогоденних потреб в деревині проводяться рубки з порушенням правил, ігноруються лісівничі вимоги, вирубуються кращі дерева та дерева, невимічені в рубку.

За звітний період інспекторами держуправління за порушення вимог природоохоронного законодавства в частині використання і охорони лісових ресурсів притягнуто до адміністративної відповідальності 186 осіб, на яких накладено штрафів на загальну суму  8137,00 грн., (в 2000 р. відповідно 111 осіб на суму 4860,00 грн.), стягнуто штрафів на суму 6648,00 грн. проти 4367,00 грн. в 2000 р. За порушення  природоохоронних вимог  в питанні ведення лісового господарства  та утримання зелених насаджень в населених пунктах, управлінням екології та природних ресурсів  пред’явлено 75 претензій про відшкодування збитків, завданих лісовому господарству  та зеленим насадженням в містах на суму 105922,00 грн., з яких  відшкодовано 59 претензій на суму  14952,00 грн.  5 матеріалів (позовів)  про відшкодування збитків, завданих державі в результаті проведення самовільних рубок лісу  фізичними особами на загальну суму 20428,8 гривень, направлені для розгляду у відповідні районні суди, з них 3 матеріали – в Березнівський райсуд ; 1 – в Костопільський і 1 – в Зарічненський районний суд.

         При виявленні грубих порушень вимог ведення лісового господарства, де державі завдані значні матеріальні збитки, матеріали були передані в органи прокуратури. В 2001 р. до органів прокуратури було передано 3 матеріали щодо проведення самовільних рубок в лісах, що знаходяться     в  користуванні спеціалізованого виробничого кооперативу “Агроліс” Березнівського району, селянського виробничого кооперативу “Мир” Дубровицького району, сільськогосподарського приватного підприємства “Случ” Сарненського району на загальну суму 48944,24 грн.

            Крім того, за минулий рік лісовою охороною ДЛГО “Рівнеліс” здійснено 446    рейдів-перевірок, в результаті яких складено  652 протоколи про лісопорушення. Загальний обємом самовільно зрубаної деревини становить  843,6 м3.  Сума накладених  штрафів  становить   39,9 тис. грн., державі заподіяні збитки на суму 336,9      тис. грн.

           2001 р. в області були проведені акції і рейди-перевірки під назвою “Новорічна ялинка”, “Зелена весна”, “Першоцвіт – 2001 ”, в ході яких було перевірено 50 користувачів об’єктів рослинного світу, 14 заготівельних організацій, 24 пункти збору та 6 пунктів реалізації лікарської сировини.  За порушення правил придбання чи збуту об’єктів рослинного  світу до адміністративної відповідальності притягнуто 7 громадян  на суму 153,00 грн., які всі сплачені. Ще 7 громадян були притягнуті до адмінвідповідальності  на загальну суму 187,00 грн. в результаті проведення акції “Першоцвіт–2001“.

          Інспекторським складом проведено 128 перевірок об’ єктів природно –заповідного фонду, в тому числі 27 об’єктів загальнодержавного значення. Видано 18 обов’язкових до виконання приписів з усунення виявлених порушень в галузі охорони рідкісних та зникаючих видів рослин, складено 9 протоколів, оштрафовано 9 осіб на суму 884,00 гривні .
З метою контролю за охороною і використанням тваринного світу  та боротьби з браконьєрством, управлінням екології та природних ресурсів спільно з єгерською службою та лісовою охороною ДЛГО “Рівнеліс”, громадськими інспекторами з охорони навколишнього природного середовища обласної ради УТМР постійно проводилися рейди–перевірки в мисливських угіддях області. В минулому році складено  207 протоколів  про порушення правил полювання проти 161 протоколу в 2000 р. Стягнуто штрафів на суму 7598,00 грн. (в 2000 р. – 6620,00 грн.); відшкодовано збитків, завданих мисливському господарству на суму 2550,00 грн. проти 1955,00 грн. в 2000 р.; передано в суди і притягнуто до кримінальної відповідальності 3 порушників; вилучено 12 одиниць вогнепальної гладкоствольної  зброїосподарських заходів у межах територій і об’єктів природно-заповідного фонду.

          Державною екологічною інспекцією в 2001 р. на територіях ПЗФ проведено 128 перевірок, в результаті яких  встановлено: 

· вся документація на об’єкти природно-заповідного фонду приведена у відповідність до вимог Закону України “Про природно-заповідний фонд України”;

· території об’єктів ПЗФ нанесені на плани і карти, відмежовані в натурі з встановленням межових знаків і інформаційних аншлагів встановленого зразка;

· на ряді об’єктів ПЗФ були відсутні охоронні знаки, внаслідок чого керівникам підприємств було видано 18 обов’язкових до виконання приписів, складено 9 протоколів, оштрафовано 9 громадян на суму 884,00 грн., з них стягнуто 646,00 грн. Державною службою охорони Рівненського природного заповідника складено 2 протоколи на загальну суму 102 грн.; порушниками  відшкодовано збитків на суму 330,00 грн.

Узагальнені відомості  щодо проведення державного контролю в галузі ведення мисливського господарства  за останні 3 роки наведені в табл. 7.6.

Табл. 7.6. Боротьба з порушеннями правил полювання

Показники

1999

2000

2001

Складено протоколів

154

161

207

Притягнуто до відповідальності, чол.

 В т.числі:  -до адміністративної

- до кримінальної

154

151

3

158

150

8

207

204

3

Відшкодовано збитків, грн.

4080

1955

2550

Стягнуто штрафів, грн.

3061

6620

7598

Конфісковано вогнепальної зброї, одиниць

 В т.числі   - гладкоствольної

                  - нарізної

24

24

-

7

7

-

12

12

-

7.4. Хіміко-аналітичний контроль навколишнього природного середовища

Згідно “Програми аналітичного контролю грунтів і відходів на 2001 р.“ державного управління екології та природних ресурсів в Рівненській обл. аналізувались грунти:

- навколо промислових підприємств – 33 зразки;

- землі автошляхів, залізничних полотен, аеродромів - 18 зразків;

- землі природоохоронного призначення –13 зразків;

- території складування твердих відходів та військового полігону – 6 зразків;

- території шкіл м.Рівне - 4 зразки;

- місця пропуску через державний кордон з Білоруссю – 4 зразки;

- території навколо АЗС – 2 зразки;

- землі сільськогосподарського призначення - 6 зразків.

Всього за 2001 рік проведено 1265 визначень за 30-ма показниками табл. 7.3.

Крім того було відібрано 19 зразків грунтів на вміст в них залишкових кількостей пестицидів. Зразки грунтів відбирались в районах, де при обстеженні складів агрохімічної продукції були виявлені дані про їх використання. Аналіз на вміст пестицидів в грунтах проводився на базі лабораторії Рівненського обласного державного проектно-технологічного центру охорони родючості грунтів і якості продукції.  

Табл. 7.3. Хіміко-аналітичний контроль ґрунтів

Відібрано проб

Всього відібрано та проаналізовано проб

Здійснено компоненто-визначень

Кількість визначуваних хімічних елементів, сполук та показників

Кількість випадків з перевищенням ГДК чи кларків -

грунтів

відходів

105

-

105

1265

28 (бікарбонат-іони, рН водної ввитяжки, рН сольової витяжки, гумус,

зольність, кальцій, маг-ній, кислотність гідролі-тична, кислотність об-мінна, нітрати, поглинуті основи, сірка рухома, фосфор рухомий, хлори-ди, фториди, щільний залишок, мідь, нікель, свинець, хром, цинк, ко-бальт, марганець, залізо, нафтопродукти, масова частка нерозчинного в кислоті залишку, воло-гість, формальдегід).

Свинець – 3 -  > 1ГДК

Нітрати – 3 -   > 1ГДК

Фосфати  - 3 --  > 1ГДК

Нафтопродукти –

> 200мг/кг - 9

За 2001 рік відібрано 274 проби води, з них стічних вод – 116, поверхневих – 158. Виконано 5208 визначень, в тому числі в стічних водах – 1951, поверхневих – 3257. Обстежено 48 скидів стічних вод у поверхневі водні об'єкти, 3 скиди в міську каналізацію, 50 промислових підприємств, 16 річок, 1 озеро, 4 канали, 1 водосховище, 4 джерела, 2 струмки, 1 став. Всього на поверхневих водних об'єктах області обстежено 70 контрольних пунктів. Результати хіміко-аналітичного контролю якості поверхневих вод наведені в табл. 7.4 (див. додатки).

          Протягом року на 33 підприємствах області проведено хіміко-інструментальний  контроль 291 стаціонарного джерела викиду та  83 джерел утворення, на яких відібрано 1926 об‘єднаних проб і виконано 4572 визначень по 45 забруднюючих речовинах. За результатами проведених аналізів на 26 джерелах викидів виявлено перевищення норм ГДВ по 6 забруднюючих речовинах (аміак, азоту оксиди, вуглецю оксид, пилу, сажі, фосфорного ангідриду). На 30 ДВ проведено контроль ефективності роботи ПГУ. По результатах аналізів встановлено, що 3 перевірених ПГУ працюють неефективно. Проведено 376 вимірювань швидкості газопилевих потоків та визначення об‘ємної витрати газоповітряної суміші від стаціонарних ДЗА.

          По результатах перевірки встановлено, що в області частина підприємств не працює, або працює не на повну потужность, що зменшує суму викидів забруднюючих речовин в атмосферу.

          З перевірених 33 підприємств тільки на 9 підприємствах виявлено 36 перевищень норм ГДВ: ВАТ “Дубномолоко“, м.Дубно; ВАТ “Острозький цукровий завод“, м.Острог; ДП “Дубенський цукровий завод“, м.Дубно,; ВАТ  “Рівнехліб“, хлібзавод № 1, м.Рівне; “Рівненська сірникова фабрика“, смт. Березно; ВАТ “Волинь“, м.Здолбунів; КТП “Комуненергія“, м.Рівне; ЗАТ “Рівнешляхбуд“, дільниця № 5, с.Обарів; ТзОВ “ОДЕК Україна“, смт. Оржів. На решті 24 перевірених підприємствах перевищень норм ГДВ не виявлено (табл. 7.5).

Табл. 7.5. Характеристика встановлених  перевищень нормативів викидів в атмосферу (по забруднюючих речовинах)

з/п.

Назва забруднюючих речовин, по яких встановлено переви-щення нормативів

Перевіре-но джерел забруднен-ня

Встановлено перевищення нормативів ГДВ

кількість джерел

кратність перевищення

1-2

2-5

5-10

Понад 10

1

Азоту діоксид

7

2

2

2

Азоту оксиди (сума)

122

4

1

1

2

3

Аміак

5

1

1

4

Вуглецю оксид

138

17

6

4

2

5

5

Пил

119

6

1

3

2

6

Сажа

28

4

2

2

7

Фосфорний ангідрид

2

2

1

1

Всього:

421

36

8

13

4

11

                Під час операції “Чисте повітря“ перевірено всього 351 авто- машина. Із них на вміст оксиду вуглецю 253 автомашини, на димність 98 автомашин, на вмісм вуглеводнів 52 автомашини. По результатах замірів виявлено перевищення  норм по оксиду вуглецю  на 11 автомашинах і по димності на 7. За виявлені порушення складено 29 протоколів і стягнено штрафів на суму 510,00 грн.

7.5. Надра

Державним управлінням екології та природних ресурсів в Рівненській області постійно проводяться перевірки додержання гірничо-видобувними підприємствами  природоохоронного законодавства та законодавства про надра при видобуванні корисних копалин.

          В 2001 р. здійснено 348 перевірок надр (в т.ч. підземних вод - 259). До адміністративної відповідальності притягнуто 99 осіб на загальну суму штрафів  10133,00 грн.,  виставлено 45 претензій на загальну суму  47846,00 грн..

          Держуправлінням екоресурсів в Рівненській області разом з Рівненським територіальним управлінням Держнаглядохоронпраці  проведена комплексна перевірка щодо дотримання вимог законодавста про використання та охорони надр на підприємствах Сарненського району, в якому зареєстровано 16 підприємств, що здійснюють експлуатацію 22 родовищ корисних копалин, з них гранітів і гранодіоритів (сировина для бутового каменю) - 9, габро, граніти, діорити (сировина для облицювальних матеріалів) - 5, сировина піщано-гравійна (пісок будівельний) – 2, сировина цегельно-черепична (глина) – 2, горючі (торф) – 2, сировина ювелірна (бурштин) - 1, мінеральні води - 1.

          В ході перевірки встановлено відсутність дозволів (ліцензій) на користування надрами на 9 родовищах.

          З 19 гірничих родовищ, на які повинні бути оформлені акти гірничих відводів – оформлені 12, з них 5 актів гірничих відводів переоформлені в установленому законом порядку в зв’язку із зміною форми власності на підприємстві.

          Загальні порушення, що мають місце при розробці родовищ корисних копалин:

- відсутні або не переоформлені державні акти на право користування земельними ділянками;

- не ведеться в повному обсязі геолого-маркшейдерська документація, не здійснюється контроль щодо повного і комплесного використання надр;

- допускається ведення гірничих робіт за межами гірничих відводів;

- на торфородовищах не розроблені проекти розробки;

          - ліквідація і консервація кар’єрів не погоджується з органами державного гірничого нагляду.

          На Дубровицькій дільниці ДП «Бурштинові копальні” (дільниця Вільне) встановлено, що площа розробки родовища становить 9.5 га.. Площі поза межами земельного відводу не охороняються, тому має місце самовільне користування надрами місцевим населенням на території  Трипутнянської, Нівецької,  Осівської,  Людинської,  Селецької та Мочулищанської сільських рад.

          В ході комплесного обстеження було виявлено 151 порушення вимог законодавства про використання та охорону надр. За результатами перевірок керівникам підприємств видані приписи, в котрих вказані терміни усунення порушень. Призупинено робіт і обє’ктів – 9, до адміністративної відповідальності притягнуто 10 посадових осіб.

Крім того проведено 179 перевірок  рибних ресурсів. Посилена робота ведеться з виконання Закону України “Про відходи”. На протязі року проведено 772 перевірки, в т.ч. по промисловим відходам  проведено 403 перевірки, по побутовим – 369. За порушення природоохоронного законодавства на посадових осіб та громадян накладено 236 штрафів на суму 13471,00 грн., стягнуто з врахуванням раніше оштрафованих осіб  8698,00

Табл. 7.1. Державний контроль за дотриманням вимог природоохоронного законодавства
Табл. 7.2.  Державний контроль за дотриманням вимог природоохоронного законодавства на територіях та об’єктах  природно-заповідного фонду
Табл. 7.3. Хіміко-аналітичний контроль грунтів
Табл. 7.4. Хіміко-аналітичний контроль якості водних ресурсів
Табл. 7.5. Характеристика встановлених  перевищень нормативів викидів в атмосферу (по забруднюючих речовинах)
Табл. 7.5. Характеристика встановлених  перевищень нормативів викидів в атмосферу (по забруднюючих речовинах)
Табл. 7.6. Боротьба з порушеннями правил полювання