7. ДЕРЖАВНИЙ КОНТРОЛЬ У ГАЛУЗІ ОХОРОНИ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА
 

"Ми повинні керуватись принципом: після нас має лишитись красива, здорова та багата природа. І всі, хто не дотримується цього гуманного принципу, заслуговують на суспільне осудження і покарання"
І.П.Лаптєв

Основним напрямком діяльності Державного управління екології та природних ресурсів в Чернігівській області є здійснення державного контролю за дотриманням природоохоронного законодавства на території області та за дотриманням суб(єктами господарювання норм екологічної безпеки.
Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, природних територій та об'єктів, що потребують особливої охорони.
Органи державної екологічної інспекції Держуправління екології та природних ресурсів з окремих питань своєї діяльності взаємодіють з органами прокуратури і суду, підрозділами МВС, органами місцевої виконавчої влади і самоврядування, громадськими природоохоронними організаціями.
Інспекційним складом Держуправління та його органами на місцях в 2001 році було зроблено 4092 перевірки підприємств, установ та організацій різних форм власності і підпорядкування по дотриманню природоохоронного законодавства. Здійснено 11 перевірок на КП "Чернігівводоканал" та КЕП "Чернігівська ТЕЦ", які входять до "Переліку екологічно небезпечних об(єктів України".
В 2001 році особлива увага приділялась посиленню взаємодії з іншими контролюючими відомствами. Так, з місцевими органами Держводгоспу України проінспектовано дотримання стану та режиму господарювання в прибережних смугах, у водоохоронних зонах р. Десна, р. Убідь та р. Снов; перевірено ряд підприємств щодо раціонального використання та охорони водних ресурсів; налагоджена взаємодія по проведенню лабораторного контролю якісного складу скинутих стічних вод у поверхневі водні об'єкти, в першу чергу тих, що входять до переліку екологічно небезпечних та скидають недостатньо очищені стічні води у водойми області. Разом з представниками санепідемстанції та відділу екології та економіки природокористування міської ради проаналізовано санітарний стан ставків - накопичувачів рідких токсичних відходів м. Чернігова; з представниками міської СЕС, управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення, пожежної охорони м. Чернігова перевірені підприємства м(ясомолочної та переробної промисловості по дотриманню вимог техногенно-екологічної, санітарно-гігієнічної безпеки; з органами податкової міліції, Держнаглядохоронпраці обстежені приймальні пункти металобрухту та ін.
До адміністративної відповідальності притягнуто 1157 порушників на загальну суму 57,845 тис. грн., стягнуто 40,974 тис. грн., що становить 70,8 % від суми накладених штрафів.
По 10 справах, переданих до органів прокуратури, порушено кримінальні справи, до відповідальності притягнено 27 чоловік. Призупинено роботу через порушення природоохоронного законодавства 8 підприємств.
Розподіл штрафних санкцій по сферах державного контролю показано на рис. 7.1.


За збитки, заподіяні державі порушеннями вимог природоохоронного законодавства, пред(явлено 183 позови на суму 947,492 тис. грн., стягнуто 65 на суму 43,936 тис.грн.
Найбільші суми позовів подані по рослинному світу (88,9%), значна частина стягнутих позовів пов'язана з відшкодуванням збитків, нанесених рослинному світу і поверхневим водним ресурсам.
Деякі заходи по державному контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства, в порівнянні з 2000 роком, показано в табл.7.1.
У 2001 р. з метою здійснення державного контролю та дотриманням спеціального режиму на територіях та об'єктах природно-заповідного фонду Чернігівської області здійснено 268 перевірок, з яких 29 перевірок на 21 об"єкті природно-заповідного фонду загальнодержавного значення. Головними порушеннями на територіях природно-заповідного фонду є захаращеність, засміченість територій, відсутність інформаційно-охоронних знаків, самовільна рубка.
За результатами проведених перевірок до адміністративної відповідальності притягнуто 2 особи, яких оштрафовано на загальну суму 170 грн., пред'явлено позов на суму 650 грн., видано 78 приписів (табл. 7.2.).
Протягом року проводився хіміко-аналітичний контроль ґрунтів, державний контроль за дотриманням нормативів ГДС, ГДВ, технологічних нормативів, впливом водокористувачів на якісний стан водойм, якістю поверхневих водойм області (табл.. 7.3, 7.4, 7.5).
В області діють 7 пунктів екологічного контролю на Державному кордоні з загальною штатною чисельністю інспекторів 36 одиниць. В тому числі:
- пункт в с. Гремяч Н.-Сіверського району;
- пункт в с. Н. Яриловичі Ріпкинського району;
- пункт в с. Сеньківка Городянського району;
- пункт на автотрасі Чернігів-Славутич Чернігівського району;
- пункт на залізничній станції Щорс;
- пункт на залізничній станції Горностаївка;
- пункт призначення та відправлення м. Чернігів.
Основним завданням служби є контроль за дотриманням міністерствами і відомствами, підприємствами, установами, організаціями, громадянами, а також іноземними особами, які перетинають кордон України, вимог природоохоронного законодавства.
Особлива увага звертається на недопущення ввезення небезпечних в екологічному плані вантажів, в`їзду автотранспорту, який не відповідає вимогам, вивезення цінних екземплярів флори і фауни.
При перевірці вантажів та транспортних засобів інспекторами складено 11 актів, 244 протоколи, винесено 244 постанови про накладання штрафів на суму 10 тис. гривень, затримано 16 одиниць транспорту (1233 тонни).
Перевірено 1,2 млн. тонн підконтрольних вантажів та 94,0 тис. одиниць транспортних засобів. Збори за надання послуг під час екологічного контролю перераховано до держбюджету (2,0 млн. гривень).

 

   
Табл. 7.1. Державний контроль за дотриманням вимог природоохоронного законодавства
Табл. 7.2. Державний контроль за дотриманням природоохоронного законодавства на територіях та об‘єктах природно-заповідного фонду Чернігівської області
Табл. 7.3. Хіміко-аналітичний контроль ґрунтів та відходів
Табл. 7.4. Хіміко-аналітичний контроль якості водних ресурсів
Табл. 7.5. Характеристика встановлених перевищень нормативів викидів в атмосферу ( по забруднюючих речовинах )