11. ЕКОЛОГІЧНА ОСВІТА, ІНФОРМУВАННЯ ГРОМАДСЬКОСТІ, ГРОМАДСЬКІ РУХИ

11.1. Стан екологічної освіти всіх рівнів 

          Екологічна освіта та інформування є потужним фактором зміни ставлення людей до природи і формування збалансованого існування. Вона базується на глибокому і систематичному вивченні основ наук природничого циклу.

          Екологічна освіта має починатися з перших досвіду жииття в цьому світі, продовжуватися в дитсадку, школі вузі. Екологічна освіта має бути безперервною протягом всього життя.

Але беззаперчно найбільше знань, навиків, пристосувань до знань людина отримує в школі, тому екологічне виховання школярів полягає не лише у засвоєнні певної суми знань. Процес формування екологічних знань, екологічної культури учнівської молоді є ефективним у тому випадку, коли діти не тільки вивчають екологічні проблеми, обговорюють шляхи їх вирішення, а й беруть безпосередню участь у виконанні конкретних завдань.

          З цією метою організовуються і проводяться в області природоохоронні конкурси, огляди, експедиції, операції. З кожним роком вони набувають на Рівненщині все більшого поширення, оскільки сприяють формуванню творчої особистості школяра, повноцінного громадянина України, здатного до самореалізації, і є надійним методом прищеплення вихованцям необхідних рис характеру, набуття нових знань, умінь та навичок у спілкуванні з природою.

          Рівнем оцінки екологічної освіти та виховання школярів області їх практичних природоохоронних справ є щорічний підсумок участі шкіл та позашкільних установ у Всеукраїнському конкурсі школярів і учнівської молоді "Мій рідний край - моя земля". В цьому конкурсі ефективно працюють разом з педагогами учнівські колективи більшості районів області. У звітному періоді найактивнішими були Березнівський, Демидівський, Зарічненський, Корецький, Рівненський, Радивилівський, Костопільський, Млинівський, Володимирецький, Рокитнівський райони та міста Рівне, Кузнецовськ, Дубно, Острог.

          У школах Рівненського району в ході конкурсу активно працювали загони “зелених” та “голубих” патрулів. “Зелені патрулі” здійснювали насадження плодових та декоративних дерев та кущів як на території шкіл, так і в місцевих парках. Учні Грушвицького ЗНЗ (Рівненського району) заклали на території школи мінідендропарк. Школярами Олександрійського, Дядьковицького, М.Шпаківського ЗНЗ висаджено понад 600 дерев та 800 декоративних кущів. “Голубі” патрулі району опікуються місцевими водоймами. Школярі села Обарів з метою висвітлення екологічних проблем водойм села та привернення до них уваги керівних осіб і жителів села займались знаходженням та відродженням місцевих джерел. Виготовили путівник “Краю рідного ждерела” і, провівши опитування старожилів села, зібрали про них цікавий матеріал.

          В Зарічненському районі у Всеукраїнському конкурсі “Мій рідний край – моя земля” взяли участь практично всі заклади освіти. Перемодцями визнані Борівський, Кухченський, Млинківський загальноосвітні навчальні заклади. Активною природоохоронною діяльністю охоплено більше 200 учнів 5-11 класів Кухченського, Локницького, Морочненського, Кутинського, Борівського Меликівського ЗНЗ І-ІІ ст.,які організовують тематичні вечори, конкурси, вікторини, виставки, тижні та місячники екології, Дні довкілля. Кращі доробки щорічно представляються на конкурс “Знай, люби і бережи рідну природу”.

          У Корецькому районі налічується 3812 юннатів, які навчаються у 28 школах та загальноосвітньому ліцеї. Більшість з них успішно працюють в традиційних операціях та акціях “Зелена аптека”, “Ялинка”, “Первоцвіти”, “До чистих джерел”, “Пташине містечко”, “День довкілля”. Традиційною у районі є кампанія “Зелена весна”.

          У Рокитнівському районі протягом 2000-2001 навчального року в загальноосвітніх навчальних закладах проведено:

- Всеукраїнську акцію “День довкілля”. Учнями посаджено 68,3 га лісу в Остківському та Рокитнівському державних лісгоспах.

На територіях шкіл посаджено 1935 фруктових дерев та 25 кущів чорноплідної горобини.

-Свято птахів. Учнями виготовлено та розвішано 3115 шпаківень.

-Всеукраїнську акцію “Жива вода”. Проведено паспортизацію 38 джерел питної води.

-Еколого-натуралістичний похід “Біощит”, в рамках якого проводилась операція “Мурашка”. На обліку школярів 970 мурашників. Всі вони впорядковані, гнізда освітлені, обгороджені, пронумеровані, складено схеми їх розміщення. Ведеться робота з рудими лісовими мурашками.

-Конкурс “Наші чарівні сон-трави”.

Ряд шкіл Костопільського та Зарічненського районів працювали у Всеукраїнському конкурсі “Рідкісні рослини –  символи України”. В ході конкурсу проведено екскурсії та експедиції по вивченню місцевих екосистем з метою виявлення рослин, які мають обмежений арсенал та малочисельні, В результаті було виявлено місця зростання та зроблено опис, Оформлено альбоми “Рідкісні рослини нашого краю”, створено міні Червоні книги. На основі матеріалів про рідкісні рослини – символи України з молодшими школярами проведено вікторини “Знай, люби, бережи”. Відбулись відкриті виховні години “Без вербини – нема України”, виставки малюнків “Рослини – символи у флорі Рівненщини”, конкурс стіннівок “Рідне Полісся”.

Флагманом природоохоронної роботи у м.Кузнецовську є ЗНЗ І-ІІІ ст. № 3. Природоохоронна робота і екологічне виховання протягом року знаходили відображення у виховній меті кожного уроку, окремих тем, екскурсій у природу з біології, географії, екології. Значне місце природоохоронній роботі відводиться у позаурочний час.

У січні школа займалася великим зимовим обліком птахів, у травні працювала в акції “До чистих джерел”, у березні-квітні у двомісячнику “Зелена весна”, з весни до осені у акції “Посади сад”, та конкурсі “Парки - легені міст і сіл”. Навчальні заклади м.Кузнецовська працюють у Всеукраїнській операції “Червона калина”.

Цікаві матеріали по операції “Червона калина” надійшли від Демидівського району. Зокрема, з Рудківської, Вовковиївської загальноосвітніх шкіл.

У Рудківському ЗНЗ операція проходила під девізом “Кетягом червоної калина розцвіте хай доля України”. Мета операції – залучення школярів до охорони і збагачення природи рідного краю, виховання любові до рідної землі, до червоної калини і неньки України, сприяння участі у суспільно-корисній праці, патріотичному вихованню.

У Сарненському НВК “Школа-колегіум” еколого-природоохоронна робота починається з організаційно-масових заходів. А це участь у міських, обласних, Всеукраїнських конкурсах, акціях, сезонних природоохоронних операціях. Щорічно тут відбувається свято “День Землі” під девізом “Квітуй, Полісся голубе”. Проходить свято у рамках кампанії “Зелена весна”, а розпочинається акцією “Дерево життя”.

Школярі Костопільського району у звітному періоді активно працювали у русі учнівської молоді “Моя земля – земля моїх батьків”. Практична природоохоронна робота, з метою збереження довкілля, здійснювалась шляхом проведення заходів:

-озеленення шкіл;

-впорядкування вулиць, територій інших організацій, парків, скверів. (У 2001 році впорядковано 73500 м3.);

-охорона і приваблювання птахів.

Учні району взяли активну участь в акції “Птахи рідної землі”, операції “Пташине містечко”, провели “День зимуючих птахів”, “День зустрічі птахів”.

Активну участь у екологічному місячнику “Зелена весна” взяли навчально-виховні заклади району: Моквинський, Звіздівський, Мирненський, Дюксинський, Гутянський, №8 м.Костополя, Березовецьке та Деражненське НВО.

Значна частина навчально-виховних закладів області у звітному періоді працювала у Всеукраїнських акціях “Птах року”, “Птахи нашого саду”, “Світовий фестиваль птахів” (Міжнародні дні спостереження за птахами). Ці акції сприяли розвитку у дітей любові до навколишнього світу, вивченню птахів, що живуть поблизу людського житла, наданням учням можливості підключитися до конкретних справ, спрямованих на оздоровлення природного середовища.

Продовжується в області Всеукраїнський конкурс “Парки – легені міст і сіл”. Активними його учасниками були відділи освіти Костопільського, Березнівського, Рівненського районів та міст Кузнецовська, Острога, Дубна а також Корецького та Демидівського районів.

В ході акції в школах Корецького району проведено заходи по формуванню екологічної культури, залучення школярів до оздоровлення довкілля, посадки лісу, існуючих зелених насаджень, благоустрою парків, садів, збереження існуючих зелених насаджень. Учнями шкіл, які знаходяться в межах лісової, зони було посаджено 26 га лісу таких порід як сосна, ялина, червоний дуб, ясен.

Учні впорядковували сквери, парки, алеї у своїх населених пунктах та біля шкіл. Розбито та висаджено нові пришкільні алеї. Посаджено 1230 дерев та кущів. Кращими у конкурсі проявили себе: ЗНЗ І-ІІ ст. с.Богданівка, ЗНЗ І-ІІ ст. с.Користь, ЗНЗ І-ІІ с.Устя, ЗНЗ І-ІІ ст. с.Сторожів, ЗНЗ І-ІІ ст. с. Весняне, ЗНЗ І-ІІ ст. с.М.Совпа.

В закладах освіти м.Острога продовжувалась робота по реалізації заходів щодо проведення конкурсу “Парки – легені міст і сіл”. В середніх та старших класах були прочитані лекції та проведені уроки на екологічну тематику: “Осіннього листя танок”, “Доля природи у твоїх руках”, “Збережемо місцеві природно-історичні святині”. В Острозькому ЗНЗ № І відбулася учнівська конференція на тему: “Україна заповідна”. Уманське диво святкує 2000-річний ювілей”. Восьмикласниками були підготовлені виступи: “Історія та розвиток заповідної справи в Україні”, “Дендропарк Острозького лісгоспу” Учні початкових класів взяли участь у конкурсі малюнків “Збережемо рідну природу”, іграх-вікторинах “Хто у парку живе?”, “Рослини парку”. В рамках конкурсу пройшли екологічні акції “Опале листя”, “Добрі послуги пернатим”. Під час трудових десантів школярі міста озеленили вулиці, прибрали сквери, облаштовували зеленим вбранням шкільні подвір’я.

У ЗНЗ І-ІІІ ст. № 3 м.Кузнецовська у конкурсі “Парки – легені міст і сіл” приймав участь гурток “Еколог”. Гуртківці вивчали історію зеленого будівництва і садово-паркового мистецтва в Україні, традиції природокористування, сучасні напрямки паркобудівництва. Діти залучались до озеленення довкілля, збереження існуючих зелених насаджень на території школи, благоустрою парків, скверів, бульварів. Силами школярів створено нові квітники та інші об’єкти зеленого будівництва, зібрано посівний матеріал сортів квітів, посаджено 60 плодово-декоративних дерев та кущів.

У Костопільському районі у Всеукраїнському конкурсі “Парки – легені міст і сіл” взяло участь 37 закладів освіти. Школярами впорядковано території парків, скверів, шкільних садів площею 73580 м2, посаджено 4424 дерев, 960 кущів, засаджено 199820 м2, квітників, закріплено зеленими насадженнями 9320 м. берегів водойм.

Найактивнішу участь у проведенні конкурсу взяли школярі Моквинського ЗНЗ І-ІІ ст. В Даній школі функціонує шкільне лісництво. Юні лісівники у 2001 році посадили 0,5 га лісу, доповнили лісових культур на площі 6,2 га, висадили 29375 дерев та 123 декоративні кущі, впорядкували І квартал лісництва, висадили квіти на площі 0,5 га. Школа відмічена грамотою обласного управління лісового господарства, а директор школи нагороджений знаком “Відмінник лісової справи України”.

Активну участь у проведенні конкурсу взяли також навчально-виховні заклади: Гутянський, М.Стидинський, Звіздівський, Дюксинський, № 8, Деражнянський та Берестовецьке НВО.

Вагомий внесок у збереження та примноження зелених насаджень, впорядкування парків, скверів, шкільних садів під час конкурсу “Парки – легені міст і сіл” зробили школярі Дубенського, Рокитнівського, Березнівського, Демидівського, Млинівського районів області.

Активно працювали у звітному періоді в конкурсі обласна станція юннатів. Посадковим матеріалом станції озеленено ряд шкіл, дошкільних закладів.

Головним завданням позашкільного навчання і виховання є забезпечення потреб особистості у творчій самореалізації, створення умов для здобуття дітьми та юнацтвом додаткових знань, умінь, навичок за інтересами, їх інтелектуального розвитку, підготовки до активної професійної    та громадської діяльності.

Традиційні форми еколого-натуралістичного позашкільного навчання, постійно вдосконалюючись, набули ефективності та визнання, продовжують використовуватись і сьогодні.

Протягом звітного періоду в школах і позашкільних закладах області діяло понад 250 творчих об’єднань школярів еколого-природоохоронного спрямування. Форми діяльності їх різноманітні. Це гуртки екологів та юних друзів природи, загони та гуртки “голубих” та “зелених патрулів”, по боротьбі з ерозією грунтів, а також шкільні університети “Природа”, лекторії, клуби, кіноклуби. З’явились нові творчі об’єднання школярів за інтересами – “екологічні розвідники”, “друзі лісу”, “дивосвіт природи”, “творча лабораторія природи”, “екологічне товариство”, “пошуково-експедиційний загін”, “екологічна студія” тощо.

Працюючи у творчих об’єднаннях, діти визначать теоретичні основи і закономірності явищ природи, займаються дослідницькою роботою, завдяки якій розширюють свій екологічний світогляд, оволодівають методами дослідження природи, нагромаджують досвід у справі її охорони. Юннати виступають пропагандистами природоохоронних знань серед своїх товаришів, місцевого населення, беруть участь в природоохоронних акціях та операціях – озеленюють території, доглядають парки, лісопарки, закріплюють еродовані грунти, береги водойм, ведуть спостереження за станом популяції рідкісних видів, інвентаризують місцеву флору і фауну.

Активізації екологічного руху в області, формуванню екологічної культури учнівської молоді, привернути увагу місцевої влади, громадських та державних організацій до екологічних проблем сьогодення покликані учнівські екологічні агітбригади – одна із форм у русі за екологічну безпеку. Колективи агітбригад тісно співпрацюють з державними екологічними організаціями. У виступах діти порушують  актуальні екологічні проблеми своїх регіонів, їх соціальне значення для регіону.

Кращими в області є екологічні бригади Дубенського будинку дітей і молоді, Радивилівської райСЮН, Моквинського ЗНЗ, Сарненської гімназії, Здолбунівського ЗНЗ № 3, Вільгірського ЗНЗ Гощанського району, Звіздівського ЗНЗ Костопільського району, Кузнецовського ЗНЗ № 3, Володимирецького колегіуму, Березнівського економіко-гуманітарного ліцею та деякі інші.

При Рівненському палаці школярів та Дубенському будинку дітей та молоді створено екотеатри. В ряді шкіл та позашкільних установ Рівненщини функціонують екологічні драматичні гуртки, Юні актори закликають глядацьку аудиторію бути небайдужими до проблем оточуючого середовища, пропагують зі сцени ідеї охорони рідної природи.

Знайти шлях до дитячих сердець, зародити в них повагу до безлічі істот, які живуть поряд з нами, побути наодинці зі світом рослин, тварин, комах, птахів – саме з такою метою в ряді районів області відбуваються екологічні вихідного дня та експедиції, Щорічно діючими є екологічні загони у Володимирецькому, Костопільському, Зарічненському, Сарненському районах на Млинівщині, Радивилівщині, у Кузнецовську, юні мандрівники-дослідники збирають відомості про рідкісні рослини рідного краю, динаміку орнітофауни, проводять моніторинг за зимівлею рукокрилих, вивчають медико-екологічну ситуацію, досліджують річки та водойми. Під враженням від мандрівок розповіді учнів, їх творчі звіти мають яскравий емоційний характер.

З кожним роком на Рівненщині розширюються та вдосконалюються форми екологічної просвіти. В школах області є цікавий досвід екологічної освіти учнів, яка здійснюється на основі взаємозв’язку учбової, позаурочної і позашкільної діяльності. Система роботи кращих педагогічних колективів включає:

-вивчення теоретичних основ і закономірностей явищ природи, формування світогляду про єдність і взаємозв’язок природи і суспільства;

-виховання моральних, етичних і естетичних якостей особистості, формування світогляду про єдність і взаємозв’язок природи і суспільства;

-набуття практичних умінь і навичок, спрямованих на збереження і примноження природних багатств.

Все частіше використовуються вчителями нові активні форми роботи з учнями на уроках: захист рефератів, проектів екологічно чистих підприємств, конкурси оповідань і віршів про природу, обговорення кінофільмів, які торкаються екологічної теми, рольові та ділові ігри, ігри-мандрівки тощо. В позаурочний час в багатьох школах діють клуби любителів природи, університети “Природа”, секції екоінформаторів, профільні екозагони, екологічні виставки, екологічні суди, працюють малі лісові академії, товариства юних екологів. У 260 школах області екологічна освіта тісно пов’язана з трудовим навчанням і вихованням в шкільних виробничих бригадах.

Успіх екологічної освіти багато залежить від особистості вчителя, його підготовки. З цією метою організовуємо обласні семінари-практикуми з проведення відкритих занять позакласних заходів екологічного змісту, розповсюджуємо серед вчителів методичні рекомендації з питань позакласної еколого-натуралістичної роботи.

Вже три роки функціонує на базі дитячих бібліотек м.Рівне дитячий екологічний клуб “Азалія”. Роботу в клубах здійснюють педагоги облСЮН. Це дало можливість охопити екологічною просвітою і вихованням значну кількість школярів міста.

У великій мірі екологічній просвіті сприяє масова робота екологічного змісту – акції, операції, а також натуралістичні свята.

В області практикуються форми і методи екологічної просвіти і виховання, що несуть в собі суто практичну спрямованість. Належне місце в першу чергу тут займає екологічна стежка, польова екологічна практика.

Широко практикується і така форма просвітницької роботи, як створення шкільного Червоного зошита природи та ведення щоденника екологічних спостережень. Обидві форми роботи несуть в собі освітні та виховні функції, мають пошуковий характер, потребують кінцевого результату.

Поряд з названими формами екологічної просвіти використовуємо з цією ж ціллю диспути, дискусії, екологічні задачі, брейн-ринги та інше. Всі вони підсилюють і розвивають виховну функцію навчання активізують самостійну діяльність учнів, сприяють формуванню теоретичних і практичних навичок.

У своїй роботі з екологічної просвіти, спрямованої на виховання відповідального ставлення до природи, намагаємося досягти певних показників знань учнів. Тільки тоді сформовані знання і вміння погоджуються з моральних норм відношення до природи.

Активними учасниками Всеукраїнського конкурсу “До чистих джерел” були школярі Берестовецького НВО “Школа-дитячий садок”. Вони вирішили допомогти місцевій річці Уріч та джерелам – очищали русло, закріплювали береги, насадили вздовж берегів в межах села вербу, ліквідували сміттєзвалище, розчистили 5 та облаштували 3 джерела. Робота по охороні та оздоровленню водних об’єктів в Берестовецькому ЗНЗ проводилась цілий рік і має такі складові:

- теоретично-пропагандистська робота – навчальний процес, екскурсії, туристські походи, конкурс екологічних малюнків і плакатів, екологічні місячники, екологічні гуртки, роз’яснювальна робота серед населення;

- практична робота – рейди перевірки по виявленню стану водних об’єктів, екологічні трудові десанти;

- підсумки-звіти по проведеній роботі – екологічні свята “Заглянь в природу нашого села”, випуски екологічних газет “Стоп-кадр”, виступ агітбригади “Дзеркало”, фотоконкурс “Річка мого дитинства”.

- В рамках акції “До чистих джерел учні Морочнівського ЗНЗ відновили 10 джерел, щорічно іх розчищають, обладнують, у старожилів зібрали відомості про ці джерела і дали їм назви.  

Серед переможців щорічного Всеукраїнського конкурсу “До чистих джерел” що проводився Міністерством екології та природних ресурсів України 5 робіт представників Рівненської області, які були нагороджені Дипломами ІІІ ступеню та цінними подарунками це зокрема: 

1. Робота Радивилівської районної станції юних натуралістів Рівненської області “Велика проблема малої річки”.

2. Робота представників Рівненської державної екологічної інспекції “Екологічна оцінка сучасного стану якості поверхневих вод річок Рівненської області”.

3. Робота молодіжного клубу “Лемніската” смт.Володимирець Рівненської області.

4. Статті незареєстрованого громадянина Косолапова Г.Я. “Щоб чистою була вода Горині” та “Стежкою до чистих джерел”.

5.Робота Рівненської обласної організації Всеукраїнської екологічної ліги – навчальний посібник “Відновна гідроекологія порушених річкових та озерних систем (гідрохімія, гідробіологія, гідрологія, управління)”.

25 квітня 2001 року проведений обласний екологічний семінар “Екологія, навчання, виховання”. Організаторами цого семінару були державне управління екоресурсів, управління освіти і науки, обласне управління УТОП, обласна станція юних натуралістів.

          В роботі семінару взяли участь представники громадських екологічних та молодіжних організацій, екологічних груп, гуртків навчально-виховних закладів Рівненської області, відомі науковці, працівники відділів освіти районів і міст області, відповідальні за природоохоронну роботу в навчальних закладах, представники органів місцевого самоврядування та природоохоронних установ. Основна увага учасників семінару була зосереджена на активізації в області громадського екологічного руху, розширення участі громадськості у прийнятті екологічно значимих рішень, що в свою чергу потребує подальшого розвитку і удосконалення система екологічної освіти і виховання населення, екологічного інформування та пропаганди природоохоронних знань.

          В жовтні проведений обласний екологічний семінар з ректорами народних університетів “Природа” на базі Березнівського лісового коледжу.

11.2. Механізми інформування громадськості (доступ до екологічної інформації)

          Вільний доступ до екологічної інформації є необхідною умовою підвищення рівня інформованості про стан довкілля, екологічні проблеми та ефективної участі громадськості у їх вирішенні. З метою забезпечення такого доступу держуправління використовує наступні механізми інформування громадськості:

· виступи у засобах масової інформації;

· проведення семінарів, конференцій, “круглих столів”, нарад, лекцій, бесід, консультацій тощо;

· співпраця з учбовими закладами різного рівня, громадськими екологічними організаціями;

· діяльність Громадської ради при держуправлінні екоресурсів в області;

· надання екологічної інформації фізичним і юридичним особам на їх прохання.

Управлінням розроблений і підтримується “План інформування населення та органів державної влади області” та положення про іформування про небезпечні екологічні явища сусідніх областей.

          Протягом року держуправління постійно співпрацювало із засобами масової інформації, готувались щомісячні інформаційні бюлетені про роботу держуправління та стан навколишнього природного середовища області, які надавались засобам масової інформації області, громадським екологічним організаціям, зацікавленим організаціям і громадянам.

Впродовж року в обласних і місцевих газетах опубліковано 59 статті та інформаційні матеріали, підготовлені безпосередньо працівниками держуправління або за їх допомогою. Спеціалісти держуправління провели 17 виступів на телебаченні, 39 - на обласному і районних радіо.

Важливим кроком в роботі управління є постійне поновлення інформації в галузі екології для всіх зацікавлених верств населення на Веб-сторінці ОДА і Міністерства екоресурсів. На цих сторінках подаються і постійно поновлюються новини, які є в управлінні за певний відрізок часу. 

          З метою забезпечення достатньою екологічною інформацією мешканців Рівненщини, здійснення їх конституційного права у галузі інформації в держуправлінні діє громадська екологічна приймальня. З часу її створення значно виріс обсяг інформації з питань охорони довкілля, яку отримує населення. Гострі екологічні питання розглядаються і вирішуються на місцях.

          На запити, звернення громадськості, які стосуються порушення природоохоронного законодавства, держуправлінням вживаються відповідні заходи.

          У 2001 р. держуправлінням накладом 150 примірників видано “Доповідь про стан навколишнього природного середовища в Рівненській області у 2001 р.”

11.3. Участь засобів масової інформації в оприлюдненні даних про стан навколишнього природного середовища

          З метою висвітлення актуальних екологічних проблем області, екологічного інформування громадськості та пропаганди екологічних знань держуправління постійно співпрацювало із засобами масової інформації області. В обласних, районних та міських газетах опубліковано 64 статей та інформаційних матеріалів, підготовлених спеціалістами держуправління або за їх допомогою. Спеціалісти держуправління провели 17 виступів на телебаченні, 39 на обласному і районних радіо.

Різножанрові природоохоронні матеріали публікувались практично в усіх газетах області, 13 з них мають постійні екологічні рубрики або сторінки. Протягом року Рівненське державне телебачення (РДТ) випускало тематичну екологічну передачу “Дзеркало довкілля”, тема охорони природи досить часто звучала у передачі РДТ “Край”, у випусках новин та в інших передачах телебачення й радіо. Впродовж року на сторінках газет, на радіо і телебаченні неодноразово виступали фахівці природоохоронних служб, науковці, представники громадських екологічних організацій області.

На замовлення держуправління екоресурсів “Продюсерський Центр “АНОКС” спільно з ТК “Рівне-І”  здійснив новий проект екологічно-просвітницьких передач “Олесин край”. В ході його реалізації було проведено ряд телепередач за участю працівників держуправління екоресурсів та багатьох не байдужих до природи нашого краю людей.

          Рівненською державною обласною бібліотекою в рамках спільного з держуправлінням екології та природних ресурсів в Рівненській області проекту “Екологічний резонанс” були проведені презентації книжок на екологічну тематику, “круглі столи” в них приймали участь провідні науковці у галузі охорони навколишнього природного середовища РДТУ, РДГУ, інституту слав’янознавства, представники громадських організацій екологічного спрямування, студенти вузів та коледжів міста, ЗМІ .

В загальнообласних й місцевих засобах масової інформації у звітному році широко висвітлювався хід підготовки і проведення Дня довкілля та екологічного місячника “Зелена весна”. Статті на цю тему публікувались на сторінках обласних, районних та міських газет, вона звучала у виступах фахівців держуправління екоресурсів на обласному та районних радіо, телебаченні.

11.4. Діяльність громадських екологічних організацій

          Становлення та розвиток екологічного руху області стало невід’ємною рисою побудови демократичного громадянського суспільства. Встановлюються контакти між Рівненськими екологічними організаціями та спорідненими організаціями сусідніх країн. Проте часто-густо має місце недостатня участь громадськості як у процесі прийняття рішень, так і в їх виконанні, а також недостатнє розуміння того, яким чином громадськість має брати участь у вирішенні екологічних проблем і що насправді означає громадська участь у здійсненні екологічної політики.

Протягом року продовжувалась співпраця держуправління з громадськими організаціями екологічного спрямування, які діють в області: обласною організацією Українського товариства охорони природи (УТОП), обласним осередком Всеукраїнської екологічної ліги (РОО ВЕЛ), територіальним відділенням Української екологічної академії наук “Волинь-екологія”, відділенням Міжнародної академії наук екології та безпеки життєдіяльності, відділом Українського географічного товариства, молодіжним клубом “Лемніската” (м. Володимирець), екологічним клубом Рівненського міського Палацу дітей та молоді, обласною організацією Всеукраїнської екологічної ліги, обласною громадською організацією “За чисте довкілля”, міською молодіжною громадською організацією “Екоклуб” (м.Рівне).

           Держуправління разом з громадськими екологічними організаціями та навчальними закладами брало участь у проведенні спільних екологічних акцій:

· Всеукраїнської акції “До чистих джерел”;

· обласного екологічного місячника “Зелена весна”;

· операцій “Новорічна ялинка”, “Чисте повітря”;

· заходів із відзначення Дня довкілля та Всесвітнього Дня охорони навколишнього природного середовища;

          Крім різнопланової методичної і практичної допомоги держуправління сприяє фінансуванню заходів екологічного характеру, які здійснюються громадськими організаціями. Так, у 2001 р. за підтримки держуправління за рахунок коштів обласного природоохоронного фонду фінансувалось проведення громадськими організаціями конкурсів, семінарів, конференцій видання листівок, буклетів, брошур природоохоронної тематики.

          Широкого резонансу набрав в області еколого-мистецький фестиваль “Майдан” Фестиваль проходив з 2-15 липня тут були екологи і поети, весільні музики і фотографи, збирачі фольклору, театрально-мистецькі групи з Рівненщини, а також з Волинської, Житомирської, Тернопільської, Київської областей сусідньої Білорусії.

Всі заходи мали екологічну спрямованість. Учасники цього дійства пройшли півсотні кілометрів по р.Стир, знімали екологічні кліпи, організовували концерти і диспути, випускали екологічні листівки, брали участь у святі Івана Купала, провели науково-практичну конференцію, вели постійні спостереження за різноманіттям флори і фауни.    

На базі обласної станції юних натуралістів відбувся обласний семінар зі шкільного біоекологічного моніторингу і охороні малих річок і водойм. В роботі семінару взяли участь представники районних відділів освіти, держуправління екоресурсів і громадських організацій екологічного спрямування.

          Як і у попередньому році, у 2001 р. тривало збільшення загальної чисельності Рівненської обласної організації Всеукраїнської екологічної Ліги (РОО ВЕЛ). Разом з дитячою спілкою “Екологічна варта” склад організації перевищує 650 чоловік. Створені і діють регіональні організації ВЕЛ в Сарненському, Рівненському, Березнівському, Дубенському та Костопільському районах та в м. Рівне.

          Рівненський обласний осередок (ВЕЛ) проводив екологічні семінари та інші заходи серед студентської та учнівської молоді області, спрямовані на удосконалення еколого-пропагандистської роботи, створення екологічних осередків в районах та містах області, а також здійснював практичні екологічні акції присвячені Дню Довкілля та Дню Землі,

          Робота Рівненської обласної організації УТОП за 2001 рік проходила під знаком проведення звітно-виборної кампанії в області та підготовки до Х з’їзду Українського товариства охорони природи.

          Звітно-виборна кампанія, яка проходила в Рівненській обласній організації УТОП протягом 2000-2001 років внесла помітне творче пожвавлення природоохоронної роботи районних та міських організацій товариства. Обравши нове керівництво районними організаціями, а головами їх обрано начальників районних управлінь сільського господарства і продовольства стали більш конкретно вникати в збереження природних ресурсів та їх раціональне використання.

          Обласною організацією УТОП в 2001 р. особлива увага зверталась на підтримання діяльності мережі народних університетів “Природа” (НУП). З цією метою спільно з держуправлінням екології були оновлені плани занять НУП, проводились обласні, районні та міські семінари ректорів НУП. Керівниками та активістами обласної організації УТОП у співпраці з управлінням освіти і науки, держуправлінням екології проводились екологічні виховні години, зустрічі за “круглим столом”, фестивалі, виставки, конкурси в навчально-виховних закладах області.

          Підведені підсумки обласного огляду-конкурсу на краще проведення природоохоронної роботи в навчально-виховних закладах області у 2001 р, організованого держуправлінням екоресурсів, управлінням освіти і науки та обласною організацією УТОП. На засіданні журі визначені переможці і лауреати конкурсу.

          Спільно громадськими організаціями екологічного спрямування держуправлінням у 2001 р. розглянуто 43 питання. У співпраці з громадськістю в області проведені заходи із відзначення Дня довкілля, заходи Всеукраїнської акції “До чистих джерел”, обласний екологічний місячник “Зелена весна”, операції “Чисте повітря”, “Новорічна ялинка”.

          У сфері співпраці з громадськістю є ще чимало нереалізованих можливостей. Насамперед, у ділянці освіти, виховання та інформування. Держуправляння працює над розширенням  правового поля для реалізації права громадян на отримання інформації про стан довкілля, їх участі у прийнятті рішень в контексті зобов’язань Орхуської конвенції.

11.5. Участь громадськості у прийнятті екологічно важливих рішень

          Завдяки залученню громадськості до процесу викриття порушень природоохоронного законодавства вдається своєчасно запобігти нанесенню шкоди довкіллю.

     Держуправлінням розглянуто звернення жителів вул. Шевченка, з смт. Квасилів Рівненського району про забруднення атмосферного повітря викидами пилу з ВАТ “Волинь”, що у Здолбунівському районі.

          Перевіркою, проведеною комісією з компетентних представників управління в присутності начальника відділу охорони природи ВАТ “Волинь”, встановлені порушення природоохоронного законодавства при здійсненні викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

          В результаті проведених контрольних замірів викидів забруднюючих речовин від обертових печей № 3 та № 4, які на момент проведення замірів працювали, встановлено перевищення допустимих концентрацій викидів на печі № 3 порівняно із встановленими згідно проекту  нормативів гранично допустимих викидів на 1996-2001 роки.

          За допущені понаднормативні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря підприємству пред’явлена претензія.

          Робота обертової печі № 4 тимчасово призупинена і на ній проведений  технологічний ремонт.